گزارش و توصیه های کمیسیون ویژه لنست در پیشگیری، مداخله و درمان دمانس یا زوال عقل در سال 2020

زوال عقل

گزارش و توصیه های کمیسیون ویژه لنست در پیشگیری، مداخله و درمان دمانس یا زوال عقل در سال 2020

تعداد سالمندان رو به افزایش است. بنابراین تعداد افراد دارای دمانس یا زوال عقل هم فزونی میابد. با این حال شیوع زوال عقل دوران سالمندی در بسیاری از کشورها کاهش یافته است که احتمالاً به دلیل پیشرفت در آموزش ، تغذیه ، مراقبت های بهداشتی و تغییر سبک زندگی می باشد.

در سال 2017 کمیسیون ویژه لنست برای پیشگیری و درمان دمانس نه فاکتور را عامل خطرناک برای دمانس تعیین کرد و مدیریت این فاکتورها را برای کاهش آن توصیه کرد.

این نه فاکتور عبارت هستند از: آموزش کم، فشار خون بالا، اختلال شنوایی، سیگار کشیدن، چاقی ، افسردگی، عدم تحرک جسمی ، دیابت ، و تماس اجتماعی کم. اکنون همان کمیسیون سه عامل خطر دیگر برای زوال عقل را با با شواهد جدید و قانع کننده اضافه کرده است. این عوامل عبارتند از: مصرف زیاد الکل ، آسیب دیدگی مغزی و آلودگی هوا.

بنابراین عوامل خطر زا برای دمانس به 12 فاکتور رسیده است و برای کاهش دمانس باید از آنها اجتناب کرد. با هم این 12 عامل خطر که قابل پیشگیری هم هستند تقریبا 40٪ از زوال عقل در سراسر جهان را تشکیل می دهند ، که بنابراین می توان از آن جلوگیری یا آن را به تاخیر انداخت.به تبع آن می توان از نظر تئوری جلوگیری کرد یا به تأخیر افتاد. این امکان بالقوه خصوصا در کشورهای با درامد کم و متوسط بیشتر است زیرا در این کشورها دمانس شایعتر است.

باید در همه دوره های زندگی مداخله برای کاهش دمانس انجام شود و مهمترین اقدام تغییر سبک زندگی است و باید این اقدامات قبل از 45 سالگی شروع شوند. فرهنگ ، فقر و نابرابری عوامل اصلی هستند که باید تغییر کنند. افرادی که محروم هستند بیشترین نیاز به این تغییرات را دارند و بالاترین سود را به دست می آورند.

 

چه کارهایی باید در طی دوران زندگی انجام داد:

  • از چهل سالگی کنترل فشارخون و نگهداشتن فشار سیستولیک زیر 130 میلی گرم جیوه انجام شود.
  • اگر گوشهای شما سنگین است و مشکل شنوایی دارید حتما از سمعک استفاده کنید تا لازم نباشد افراد با شما با صدای بلند صحبت کنند و به مغز شما صدمه بخورد.
  • از آلودگی هوا دوری کنید و نه سیگار بکشید و نه در معرض دود سیگار دیگران قرار بگیرید.
  • از اینکه به سر شما ضربه و صدمه بخورد جلوگیری نمایید. ضربه به سر حتی با شدت کم احتمال دمانس را افزایش می دهد.
  • در مصرف الکل دقت نمایید.
  • آموزش کلاسیک خصوصا دبستان و دبیرستان در کاهش دمانس موثر است و روی آن برای کودکان و نوجوانان اصرار داشته باشید.
  • سبک زندگی خود را تغییر دهید و این باید هر چه زودتر اتفاق بیفتد. چاق نشوید و وزن خود را کنترل و فعالیت فیزیکی کافی داشته باشد و هر دوی این فاکتورها نه تنها دمانس را کاهش می دهند بلکه خطر دیابت و نیز افسردگی نیز کاهش می یابد.
  • در اجتماع فعال باشید و این باعث کاهش افسردگی هم می شود.

 

برای اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس ذیل مراجعه نمایید:

 

Dementia prevention, intervention, and care: 2020 report of the Lancet Commission

Published:July 30, 2020DOI:https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30367-

THE LANCET COMMISSIONS| VOLUME 396, ISSUE 10248, P413-446, AUGUST 08, 2020

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *