کاهش اشتباهات تجویز و عوارض داروها در سالمندان

Side effects of drugs in the elderly

کاهش اشتباهات تجویز و عوارض داروها در سالمندان

شاخص های جمعیتی جهان به سرعت در حال تغییر است. این پدیده ، که از آن به پیری جمعیت یاد می شود ، در سراسر جهان رخ می دهد، در نتیجه جمعیتی تشکیل می شود که از تعداد بیشتری از افراد مسن تشکیل شده است.

به چند دلیل تجویز دارو برای افراد مسن پیچیده است، سالمندان معمولا چند بیماری را با هم دارند و بنابراین داروهای متعددی را با هم مصرف می کنند، فیزیولوژی بدن و متابولیسم دارو در آنها تغییر کرده است و قابل پیش بینی نیست و چون مطالعات بالینی در سالمندان ممنوع است بنابراین ایمنی و اثربخشی داروها در افراد مسن ناشناخته است. همچنین احتمال تداخل دارویی و واکنش های دارویی نامطلوب و خطاهای دارویی بیشتر است. در یک مطالعه از هر سه سالمند یک نفر در خطر عوارض تجویز نامناسب دارو است و حدود 8 درصد بستری شدن سالمندان در بیمارستان به این علت است. خصوصا این اتفاق در افراد با آلزایمر خفیف و متوسط شایع است.

تجویز یا مصرف اشتباه دارو خصوصا در دو زمان بیشتر رخ می دهد: هنگام بستری شدن سالمند در بیمارستان که داروهای بیمار تغییر می کند و هنگام ترخیص از بیمارستان که داروهای جدید برای بیمار تجویز می شود. آموزش افرادی که مراقبت از سالمند را به عهده دارند در این زمینه اهمیت ویژه ی دارد ولی آموزش خود سالمند تاثیر کمتری دارد با این همه مداخلات چند وجهی پزشک، مراقب، داروساز و سالمند موثرتر هستند. در این میان نقش دکتر داروساز در نحوه درست تجویز، جلوگیری از تداخلات دارویی و نیز کاهش عوارض دارو اساسی است.

 

برای اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس ذیل مراجعه کنید:

Reducing medication errors and transitions of care 

Karen Cardwell

Age and Ageing, Volume 49, Issue 4, July 2020, Pages 537–539, https://doi.org/10.1093/ageing/afaa065

Published: 30 May 2020

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *