گرمازدگی و سالمندان

گرمازدگی و سالمندان

گرمازدگی و سالمندان

زمین در حال گرمتر شدن است و پیش بینی می شود تعداد و شدت و مدت رویدادهای شدید آب و هوایی از جمله موج های گرمایی طولانی افزایش یابد. گروه های آسیب پذیر و به ویژه افراد مسن در معرض خطر ابتلا به گرمازدگی و مرگ و میر ناشی از گرما قرار دارند. در سالمندان وجود بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلب و عروق و کلیه، ضعف جسمانی، داروهای متعددی که می خورند، ناتوانی و ضعف جسمانی و مشکلات اجتماعی دوران سالمندی از عواملی هستند که آنها را مستعد به گرمازدگی می کند.

گرمازدگی می تواند منجر به سنکوپ، نارسایی کلیه، اختلالات آب و الکترولیت و حتی مرگ در سالمندان شود. همچنین تغییرات سیستم هورمونی رنین-آنژیوتنسین-آلدسترون در سالمندان توانایی آنها را برای مقاومت در برابر گرما کاهش می دهد.

در موج گرمای سال 2003 در اروپا هفتاد هزار نفر مردند ولی حدس زده می شود تعداد واقعی خیلی بیشتر بوده است.

پیشگیری از گرمازدگی:

مداخلات اجتماعی- سالمندان معمولا به افراد دیگر وابسته هستند و این می تواند در موج گرما و مراقبت ناکافی خطرآفرین باشد. برنامه های اجتماعی برای حمایت از سالمندان باید اجرا گردد. توصیه و مانیتور کردن  مصرف مایعات به اندازه کافی، لباس سبک، خودداری از فعالیت شدید و ماندن در محیط های خنک باید انجام شود.

تغییرات در محیط- باید طراحی منازل به گونه ای باشد که انرژی کمتری هدر برود و بتواند خنک تر باقی بماند. استفاده از سطوح منعکس کننده نور و گرما و نیز رنگ های روشن و عایق های حرارت باید در طراحی در نظر گرفته شود. در سیستم های حمل و نقل علاوه به دقت به سیستم های خنک کننده باید برای سالمندان امکانات و تسهیلات خاصی در نظر گرفت.

اقدامات کلینیکی- مکانیزم تشنگی در سالمندی مختل می شود پس باید به طور مکرر آنان را تشویق به خوردن آب کرد. همچنین درصد قابل توجهی از سالمندان اختلال بلع دارند و بنابراین باید در هنگام موج گرما دقت کرد سالمند مایعات به اندازه کافی دریافت می کند یا خیر.

درمان:

با وجود همه اقدامات پیشگیری باز هم گرمازدگی اتفاق می افتد. در این موارد باید به درمان آن پرداخت.

باید اگر عفونتی در بدن فرد وجود دارد آن را کنترل کرد زیرا تب شدت گرمازدگی را افزایش می دهد.

باید مواظب خطر به هم خوردن تعادل الکترولیت های بدن خصوصا بالا بودن سدیم خون در این بیماران بود. (هایپرناترمی) ولی نباید سریع بلکه باید آن را بتدریج اصلاح کرد.

در این بیماران به علت نرسیدن آب به بدن و دهیدراتاسیون خطر نارسایی کلیه وجود دارد و باید به این موضوع دقت کرد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس ذیل مراجعه نمایید:

 

Preventative strategies and interventions to improve outcomes during heatwaves

Michelle Brennan, Paula M O’Shea, Eamon C Mulkerrin

Age and Ageing, Volume 49, Issue 5, September 2020, Pages 729–732, https://doi.org/10.1093/ageing/afaa125

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *