چگونه می توانم بفهمم که در خطر آلزایمر هستم یا خیر؟

آلزایمر

هنگامیکه به تدریج پا به سن می گذاریم نگران این می شویم که آیا به آلزایمر یا دمانس مبتلا خواهیم شد یا نه؟!

این خصوصا اگر در اطرافیان یا والدین ما این بیماری وجود داشته باشد بیشتر و قویتر ظاهر می شود.

هر فراموشی یا اتفاق مشابهی ما را می ترساند که نکند شروع بیماری و اول فراموشی باشد.

افسرده می شویم و مرتب با خودمان فکر می کنیم و کلنجار می رویم.

چکار کنیم به این وضعیت دچار نشویم؟

در صورتیکه شما افراد زیادی در اقوام نزدیک داشته اید که این بیماری را داشته اند و یا بیماری آنها قبل از 65 سالگی شروع شده باشد احتمالا شما از نظر ژنتیکی مستعد به آلزایمر و دمانس هستید با این همه این دلیل اینکه حتما دچار آن خواهید شد نیست.

ژن APOE4  فرد رامستعد به آلزایمر کرده و ریسک آن را افزایش می دهد و با آزمایش ژنتیک قابل تشخیص است اما نفوذ آن صد در صد نیست و وجود آن دلیل قطعی برای ابتلا به آلزایمر نمی باشد و تعداد بسیاری از افراد با این ژنتیک به آلزایمر مبتلا نمی شوند.

به همین دلیل اغلب صاحب نظران موافق انجام این تست به جز در موارد خاص نیستند.

در حال حاضر بهترین روش برای پیش بینی احتمال آلزایمر تست های شناختی است که بررسی جامع عصبی و روانی  Neuro-psychological examاست.

این تست حدود سه الی چهار ساعت طول می کشد و شامل حافظه، توجه، زبان، عملکرد فکری، توانایی حل مسئله، جهت گیری بصری-مکانی، درک و سایر موارد است.

سی تی اسکن و ام آر آی مغز از روشهای دیگر است که می تواند تغییرات ساختاری مغز را نشان دهد. پت اسکن می تواند افزایش میزان آمیلوئید در مغز را نشان دهد که در الزایمر دیده می شود. همچنین بررسی مایع مغزی نخاعی می تواند وجود آمیلوئید یا پروتئین تائو Tau protein را در این مایع نشان بدهد. وجود آمیلوئید و پروتئین تائو برای تشخیص الزایمر قطعی است.

اغلب متخصصین می گویند اگر نگران هستید باید به طور دوره ای تست عصبی روانی را تکرار کنید تا بر اساس تغییرات و سن آن بتوان به نتیجه رسید. با این همه انجام این تست می تواند شروع یک استرس جدید برای شما باشد و بنابراین در تصمیم به انجام ان باید دقت کرد.

مطالعات نشان داده اند مدیریت استرس و افسردگی، تغذیه سالم، فعال بودن از نظر فکری و اجتماعی، فعالیت فیزیکی، کنترل فشار خون، سیگار نکشیدن، شنوایی خوب حتی با سمعک، کاهش وزن و کنترل دیابت می توانند از خطر آلزایمر بکاهند.

به همین دلیل بهتر است به جای اینکه مرتب به فکر آلزایمر باشید یا دنبال تست کردن خود بوید با اقدامات پیشگیری که در بالا ذکر شد کاری کنید به آن مبتلا نشوید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

Stalked by the Fear That Dementia Is Stalking You

Testing for Alzheimer’s disease and other forms of dementia is hardly foolproof, and could even backfire.

By Judith Graham, Kaiser Health News

Feb. 20, 2020,  Elder Care – The New York Times

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *