ماساژ درمانی در سالمندان

ماساژ درمانی در سالمندان

ماساژ درمانی در سالمندان

ماساژ درمانی بخشی از روند درمان است و در واقع نوعی از ماساژ است که درمانگر با گروهی از تکنیک های مختلف و با توجه به نوع آسیب و عارضه وارد شده با نظر پزشک معالج بر روی بافت های نرم ( شامل: عضلات،رباط ها، تاندون ها و پوست) اجرا می شود.

و اما فواید ماساژ در سالمندان چیست؟

  • کمک به کاهش استرس
  • بهبود گردش خون
  • بهبود عملکرد بدنی
  • کمک به کاهش درد
  • بهبود سیستم ایمنی
  • کمک به انعطاف پذیری
  • کمک به افزایش تعادل

مطالعه ای در سال 2020 انواع مختلف ماساژ بروی بیماران پارکینسونی را مطالعه کرده است و نتایج نشان دهنده آن بوده که تکنیک های مختلف می تواند باعث کاهش استرس و اضطراب، خستگی، اسپاسم های مکرر عضلانی و بهبود کیفیت خواب و کیفیت زندگی این گروه از افراد شود اما نیاز است که با توجه به شدت درگیری فرد این کار زیر نظر متخصص مربوطه صورت گیرد.

آیا رابطه ای میان تعادل در سالمندی و ماساژ وجوددارد؟

در پاسخ باید گفت بله؛ انجام ماساژ اندام تحتانی با تاکید بر ماساژ عمقی عضلات کف پایی، احتمال سقوط را کاهش و تعادل در سالمندان را بهبود می بخشد و اگر دقیق تر بخواهیم بررسی کنیم به این نکته پی خواهیم برد که ماساژ کف پا موجب تحریک و افزایش فعالیت حس عمقی می شود که نتیجه ی آن افزایش توانمندی فرد سالمند در حفط تعادل است. البته ماساژ اندام تحتانی با توجه به افزایش گردش خونی که ایجاد می کند، خستگی فرد را کاهش داده و کیفیت خواب را نیز بهبود می بخشد.

آیا ماساژ برای همه ی افراد خوب و مناسب است و به صورت یکسان برای همه انجام می شود؟

با وجود تمامی نکات مثبتی که ماساژ درمانی دارد، متاسفانه نمی توان آن را برای همه تجویز کرد. به طور مثال افرادی که فشار خون بالای کنترل نشده دارند، برای آنها ماساژ پیشنهاد نمی شود. مورد بحث برانگیز دیگر تجویز ماساژ برای افرای است که آسیب های ستون فقرات دارند، ماساژ برای این افراد باید زیر نظر متخصص این حوزه انجام شود چرا که هر گونه خطا در این زمینه می تواند آسیب های جبران ناپدیری برای فرد به همراه داشته باشد. بنابراین همیشه سعی کنید پس از مشورت با متخصص این امر و با درنظر گرفتن ملاحظات خاص شرایط خود اقدام به گرفتن ماساژ نمایید.

شما می توانید در مرکز وقت زندگی، زیر نظر ماسورهای متخصص آسیب شناسی ورزشی و تمرینات اصلاحی، به صورت کاملا ایمن و حرفه ای تجربه ی ماساژی لذت بخش و مفید را داشته باشید.

  1. Won JS. Effect of Foot Massage on Sleep, Vital Sign and Fatigue in the Elderly who live in their Home. Journal of Korean Academy of Fundamentals of Nursing. 2002 Dec 1;9(3):513.
  2. Oliver M. Effectiveness of foot massage on improving the balance among elderly in a selected destitute home, Mangalore. Indian J Gerontol. 2017 Oct 1;31:444-55.
  3. Chatchawan U, Jarasrungsichol K, Yamauchi J. Immediate effects of self-thai foot massage on skin blood flow, skin temperature, and range of motion of the foot and ankle in type 2 diabetic patients. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. 2020 Jun 1;26(6):491-500.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *