تغذیه درسالمندی | قسمت سوم

تغذیه در سالندی | قسمت سوم

قسمت سوم

 

در قسمت پایانی به موارد خاصی از تغذیه در سالمندی اشاره می کنیم.

دیسفاژی یا بلع مشکل:

در این حالت فرد در بلع غذا مشکل دارد. این حالت در هر سنی می تواند ایجاد شود ولی در سالمندی شایعتر است و خصوصا بیماری های مغزی از جمله آلزایمر و نیز بیماری های دهان، حلق و مری و معده ممکن است عامل آن باشند و باعث کاهش وزن شوند.

انجمن تغذیه آمریکا دیسفاژی را به چهار نوع از نظر شدت تقسیم می کند که به ترتیب شدت افزایش یافته و فرد در نوع اول همه پیز می خورد ولی بلع با مشکل مواجه است و سپس نمی تواند غذای سفت، غدای نرم و مایعات را بخورد. 

بنابراین به بلع سالمند توجه و اگر لازم بود با پزشک مشورت کنید.

کمبود مایعات: 

در سالمندی هم حس تشنگی کاهش می یابد و هم ممکن است فرد به علت ناتوانی مایعات کمی بنوشد و باعث شود دی هیدراته یا حجم مایعات بدن او کاهش یابد. در اینگونه موارد میزان ادرار کاهش یافته و ادرار غلیظ می شود و سطح اوره خون بالا رفته و فرد احساس بی حالی و ناتوانی می کند. در موارد شدید می تواند باعث افت فشار خون و در صورت ادامه شوک و حتی مرگ بشود. 

به همین دلیل میزان مایعاتی که یک سالمند می گیرد خیلی مهم است خصوصا اینکه ذخیره بدن سالمندان و توانایی مقابل آنها با هر استرسی کاهش یافته است. 

مرتب به سالمند مایعات بدهید.

به طور معمول یک سالمند باید روزانه 25 تا سی میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن خود آب دریافت کند که این برای یک فرد هفتاد کیلویی حدود دو لیتر یا هشت لیوان در طی شبانه روز است.

 

سوتغذیه:

دو نوع سوتغدیه وجود دارد. 

در نوع اول هم میزان دریافت کالری و هم میزان دریافت پروتئین کاهش یافته است که در این افراد همان لاغری مفرط دیده می شود.

در نوع دوم میزان دریافت کالری کافی ولی فرد پروتئین کافی دریافت نمی کند. این سالمندان به ظاهر وزن طبیعی دارند و یا حتی چاق هستند ولی به سوتغذیه و کاهش عضلات و پروتئین بدن مبتلا می باشند.

تاثیر بیماری ها روی تغذیه:

در سالمندی که بیمار می شود نیاز به مایعات و پروتئین و کالری افزایش می یابد. بنابراین غذایی که در حالت عادی برای یک سالمند مناسب است نمی تواند نیازهای تغذیه ای او را در بیماری برطرف نماید. در هر بیماری این موضوع متفاوت است و باید برای آن برنامه تغذیه ای مناسبی در نظر گرفت و لازم است از متخصصین تغذیه در این زمینه کمک گرفت.

 

تاثیر تغذیه روی بیماری ها:

در صورت وجود سوتغذیه اتفاقات ذیل برای سالمند رخ خواهد داد:

قوام و قدرت پوست کاهش یافته و احتمال زخم شدن خصوصا ایجاد زخم بستر زیاد می شود.

زخمها ترمیم نمی شوند یا دیر ترمیم می شوند.

احتمال شکستگی با تروماهای کوچک وجود دارد.

سیستم انعقاد خون دچار مشکل می شود.

کار کلیه مختل می گردد.

سیستم دفاعی بدن مختل شده و احتمال عفونت ها افزایش می یابد.

 

امیدوارم این توضیحات کمک کرده باشد به اهمیت تغذیه خصوصا تامین مایعات، پروتئین و مکمل ها در سالمند پی ببرید و با رعایت آن به کیفیت بهتر زندگی سالمندان کمک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *