اپیدمی مصرف چند دارویی در افراد سالمند

اپیدمی مصرف چند دارویی در افراد سالمند

می دانیم در جوانان مصرف مواد مخدر یکی از مشکلات این سن است
دومین مورد در انتهای دیگر سن و در افراد مسن است که مصرف بیرویه دارو است و این شامل داروهای نیازمند نسخه یا داروهای بدون نسخه است.
بر اساس گزارش انجمن مشاوران دارویی آمریکا افراد 60 تا 69 ساله در سال به طور متوسط پانزده نسخه و افراد 80 تا 84 ساله 18 نسخه از پزشکان می گیرند و این علاوه بر تعداد زیادی داروهای سنتی، ویتامین و مینرال ها و نیز داروهای بدون نسخه است.
در افراد بالای 65 سال حدود 44 درصد مردان و 57 درصد زنان در هفته بیش از پنج دارو و در ده درصد آنها در هفته بیش از ده دارو مصرف می کنند.
به تعداد زیادی از این داروها نیاز نیست و نه تنها درمان نمی کنند بلکه می توانند خطراتی را هم برای سالمند ایجاد نمایند.
در یک مطالعه وقتی سالمندان از بیمارستان مرخص می شوند به طور متوسط 14 دارو برای آنها نسخه می شود که حدود یک سوم آنها عوارضی دارند که وضعیت سالمند را بدتر می کند. به همین دلیل سالمند مستعد حالتی است که به آن آبشار یا زنجیره نسخه نویسی می گویند. در این حالت سالمند مکررا نسخه می گیرد که عوارض نسخه قبلی را درمان کند.
علاوه بر این سالمند به طور شایع داروهای قدیمی، داروهای گیاهی و سنتی یا داروهایی که نسخه نمی خواهند را مصرف می کند بدون اینکه نامی از آنها برای پزشک خود ببرد.
به این موضوع باید توجه کرد که متابولیسم دارو در سالمند به علت اختلالات کبد، کلیه سایر بیماری ها تغییر می کند.
بنابراین باید در سالمندان حداقل تعداد دارو، حداقل دوز موثر و کوتاهترین زمان مصرف را در نظر گرفت. در این زمینه توجه به اقتصاد سالمندی و بودجه ای که بیمار می تواند به این امر اختصاص بدهد نیز لازم است.
بیست درصد عوارض دارویی به علت مصرف غلط و مابقی به علت عدم رعایت احتیاط های لازم در طی تجویز دارو است.
منبع نیویورک تایمز،16 دسامبر 2019

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *