واقعا ویروس کرونا از کجا آمده است؟

واقعا ویروس کرونا از کجا آمده است؟

واقعا ویروس کرونا از کجا آمده است؟

حقیقت و شایعه درباره همه‌گیری، منشا و درمان‌های بیماری کووید- 19 زیاد است و همه گیج شده‌ایم. یکی از این موارد منشا این ویروس است.

در سال اول پاندمی کرونا، احتمال نشت ویروس از آزمایشگاهی در ووهان چین خیلی بعید دانسته شد و حتی دانشمندان فرضیه نشت کردن ویروس کرونا از آزمایشگاه را در نامه‌ای به مجله معتبر لنست تئوری توطئه نامیدند و رد کردند و سازمان جهانی بهداشت هم بر آن صحه گذاشت. تنها دونالد ترامپ این ویروس را ویروس چینی لقب داد و بیان کرد از آزمایشگاه ووهان خارج شده است، ولی جامعه علمی توجهی به او نکرد.

اما بهار امسال همه چیز تغییر کرد. سازمان جهانی بهداشت از موضع خود عقب‌نشینی کرد، جو بایدن از سرویس‌های اطلاعاتی خواست فرضیه نشت ویروس از آزمایشگاه را بررسی کنند و از 18 دانشمند سرشناس، از جمله پیشگامان ویروس‌شناسی و بیولوژی خواستار بررسی بیطرفانه و علمی این موضوع شدند.

هر چند چین بهترین محل برای تحقیق و پیدا کردن سرنخ‌ها در این زمینه است، اما آنها همکاری نمی‌کنند و فرضیه را رد شده دانستند.

با این همه، هنوز دانشمندان بزرگی هستند که نشت از آزمایشگاه را غیرمحتمل می‌دانند، هرچند اعتقاد دارند برای اثبات یا رد آن به همکاری شفاف و صادقانه چین نیاز است. چیزی که وجود ندارد.

کلمات کلیدی: کرونا، کووید-19، منشا، پاندمی، چین

منابع:

Why many scientists say it’s unlikely that SARS-CoV-2 originated from a lab leak

  • 2 SEP 2021، Science magazine، BY JON COHEN،
  • doi: 10.1126/science.acx9018
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *