هوا مهم‌تر است، این‌قدر سطوح را ضدعفونی نکنید

مجله‌های لنست و نیچر: یافته جدید

هوا مهم‌تر است، این‌قدر سطوح را ضدعفونی نکنید

کووید-19 به‌ندرت از طریق سطح آلوده منتقل می‌شود.

در فوریه 2020 سازمان جهانی بهداشت تایید کرد بیماری کرونا از طریق سطوح آلوده منتقل می‌شود. در مارس همان سال مشخص شد ویروس روی سطوح فلزی و پلاستیک تا چند روز زنده می‌ماند.

در ماه می‌ سازمان جهانی بهداشت ضدعفونی همه سطوح در منازل، فروشگاه‌ها، مدارس، مساجد، کلیساها، اتوبوس و قطار و خصوصا در اماکن عمومی را توصیه کرد.

تمام کارخانه‌های تولید مواد ضدعفونی شبانه‌روزی کارکردند تا بتوانند این حجم مواد لازم را تولید کنند.

در انتهای سال 2020 میزان فروش مواد ضدعفونی به چهار و نیم میلیارد دلار رسید که 30درصد بیش از سال قبل بود.

حالا مشخص شده است این همه هزینه و وقت و ترس بی‌مورد بوده است و کووید-19 دربیشتر موارد از طریق قطره‌های کوچک و بزرگ تنفسی در حین نفس کشیدن، حرف زدن یا سرفه و عطسه کردن منتقل می‌شود و به‌ندرت از طریق سطوح افراد مبتلا به بیماری می‌شوند.

مطالعات نشان داده‌اند ویروس روی پلاستیک و فلز تا 6روز، روی پوست بدن تا 4روز، روی فیش‌های بانک تا 3روز و روی لباس تا 8هشت ساعت زنده می‌ماند، اما این در شرایط آزمایشگاه بوده است و هیچ‌کدام این مطالعات دلیل امکان انتقال بیمار ی به افراد نیست. در مطالعه دانشگاه ماساچوست شانس انتقال بیماری از سطوخ 5 در10 هزار بوده است.

بنابراین در مقاله‌های چاپ شده در 29ژانویه و دوم فوریه سال 2021 در نیچر توصیه شده است توجه خود را به هوا برگردانید و سطوح خیلی مهم نیستند.

شستن دست‌ها، زدن ماسک، رعایت فاصله، تهویه مناسب محیط، اجتناب از حضور در ازدحام و فضاهای بسته مهم‌ترین و موثرترین روش‌های پیشگیری از کووید- 19 هستند. با این همه، بهداشت سطوح را هم رعایت کنید. احتمال انتقال صفر نیست.

کلمات کلیدی: کووید-19، کرونا، انتقال بیماری، سطوح، قطره‌های تنفسی

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *