اخبار امیدبخش برای بیماران آلزایمر

اخبار امیدبخش برای بیماران آلزایمر

اخبار امیدبخش برای بیماران آلزایمر

از 18سال قبل، یک آنتی‌بادی منوکلونال به نام ادوکانوماب توسط شرکت بیوژن تولید شد. این آنتی‌بادی، ضد پلاک‌های آمیلوئید -که در مغز این بیماران تشکیل می‌شود- عمل می‌کند و آنها را از بین می‌برد و باعث بهبود علائم در بیماران می‌شود.

به تازگی سازمان غذا و داروی آمریکا، تجویز آن را برای بیماران با آلزایمر خفیف تایید کرده است چون باعث بهبود می‌شود. این خبر خیلی خوبی برای بیماران آلزایمر است.

با توجه به قیمت این دارو که حدود 56 هزار دلار در سال است و نیز عوارضی مانند ورم و خونریزی مغزی دارد باید قبل از تجویز مطمئن شویم بیمار مبتلا به آلزایمر است. تاکنون برای تشخیص از مایع مغزی-نخاعی یا پت‌اسکن استفاده می‌شد اما این روش‌ها گران و وقتگیر هستند و برای اسکرین کردن تعداد زیادی بیمار مناسب نیستند و باید به دنبال مارکرهای خون بود که بتوان با یک آزمایش خون ساده تشخیص داد. در یک مطالعه مشخص شد اگر مبنا پت‌اسکن و مایع مغزی-نخاعی باشد بیمار باید 45 ماه منتظر بماند، در حالی که با مارکرهای خون زمان انتظار به 10ماه کاهش می‌یابد.

مارکرهایی که دانشمندان دنبال آنها هستند، پروتئین آمیلوئید و اجزای آن و نیز پروتئین تائو (Tau ) است. با این همه، هنوز محققان نتوانسته‌اند مارکر مناسبی با تشخیص قطعی پیدا کنند، بنابراین اعتقاد دارند باید در فرد دارای ژنتیک مستعد، ابتدا مارکرهای خون را بررسی و از پت‌اسکن و آزمایش مایع مغزی-نخاعی برای تایید قطعی استفاده کرد.

منابع:

Blood tests could help screen anticipated flood of patients seeking new Alzheimer’s drug.

By Kelly Servick

https://www.sciencemag.org › news › 2021/07

Also Posted in: Brain & Behavior · Health.

doi:10.1126/science.abl5623

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *