آیا روغن نارگیل از بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند؟

آیا روغن نارگیل از بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند؟

آیا روغن نارگیل از بیماری آلزایمر پیشگیری می‌کند؟

آلزایمر، بیماری شایع و پیشرونده در سالمندان است و مهارت‌های شناختی مانند حافظه، صحبت کردن و تمرکز را مختل و به‌تدریج همه عملکردهای مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری در خانم‌ها شایع‌تر است.  در آلزایمر پروتئینی به نام آمیلوئید در سلول‌های مغز تجمع می‌کند و باعث تخریب آنها می‌شود. سن، ژنتیک، تغذیه، سبک زندگی و بیماری‌های متابولیک از فاکتورهای تاثیرگذار هستند.

روغن نارگیل برخلاف خیلی از چربی‌های موجود در غذا که دارای زنجیره‌های طویل هستند، زنجیره‌های متوسط دارد که خیلی خوب در کبد متابولیز شده و تبدیل به کتون(Ketone)می‌شوند که می‌تواند در غیاب گلوکز جایگزین آن برای سوخت سلول شود.

از آنجا که در بیماری آلزایمر متابولیسم گلوکز در مغز مختل  و باعث گرسنگی سلول‌های مغز می‌شود، روغن نارگیل با این خصوصیت می‌تواند جایگزین خوبی در مغز برای گلوکز باشد و به بهبود یا حتی پیشگیری از بیماری آلزایمر کمک کند.

نتایج مطالعات نشان داده روغن نارگیل با کاهش التهاب و بهبود متابولیسم جایگزین گلوکز باعث جلوگیری از تخریب سلول‌های مغزی شده و حتی به بهبود آلزایمر کمک می‌کند. با این همه، تعیین مواد بیولوژیک موجود در روغن نارگیل که باعث این موضوع هستند هنوز مشخص نیست.

یک مطالعه روی دو گروه با 22بیمار که یک گروه روغن نارگیل خوراکی را دریافت کرد و در گروه دیگر دریافت نکرد نشان داد آنها که روغن نارگیل خوردند در حافظه، جهت‌یابی و تمرکز بهبود قابل توجهی داشتند.

همچنین روغن نارگیل حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که می‌تواند در کاهش خطر آلزایمر مفید باشد.

با این همه باید دقت کرد کارآزمایی‌های بالینی دقیقی در مورد روغن نارگیل انجام نشده و مطالعات بیشتری برای نتیجه‌گیری قطعی لازم است

منابع:

1- J Alzheimer’s Dis، 2018; 65(2):577-587

Improvement of Main Cognitive Functions in Patients with Alzheimer’s disease after Treatment with Coconut Oil Enriched Mediterranean Diet: A Pilot Study

José Enrique de la Rubia Ortí et al

DOI: 10.3233/JAD-180184

2-Dietary prospects of coconut oil for the prevention and treatment of Alzheimer’s disease (AD): A review of recent evidences

ShellyPraveen، K.B.Hebbar

Trends in Food Science & Technology، Volume 112، June 2021، Pages 201-211

https://doi.org/10.1016/j.tifs.2021.03.046

3-Br J Nutrition، 2015 Jul 14; 114(1):1-14.

The role of dietary coconut for the prevention and treatment of Alzheimer’s disease: potential mechanisms of action

W M A D B Fernando et al

DOI: 10.1017/S0007114515001452

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *