آفتاب‌سوختگی سالمندان را جدی بگیرید

آفتاب‌سوختگی

آفتاب‌سوختگی سالمندان را جدی بگیرید

مدت کوتاهی در آفتاب بودن برای سلامت یک سالمند مهم است. علاوه بر ساخته شدن ویتامینD، نتایج مطالعات نشان داده میزان افسردگی هم کاهش می‌یابد. با این همه، خطر آفتاب‌سوختگی را جدی بگیرید، زیرا پوست سالمند حساس‌تر و نازک‌تر است.

اغلب افراد به آفتاب‌سوختگی اهمیت چندانی نمی‌دهند و آن را با پماد و کرم‌های مختلف در منزل درمان می‌کنند.

اشعه ماورای بنفش یا همان UV که عامل آفتاب‌سوختگی است باعث سرطان‌های پوست به‌خصوص ملانوم می‌شود.

استرالیا و نیوزیلند به همین دلیل بیشترین میزان بروز ملانوم را در جهان دارند که حدود 50 نفر در 100هزار نفر جمعیت در سال است.

آفتاب‌سوختگی پوست را بیمار می‌کند و با گرمازدگی ناشی از در معرض آفتاب و گرمای طولانی بودن متفاوت است. در این نوشتار به آفتاب‌سوختگی و محافظت از پوست می‌پردازیم. گاهی در یک سالمند 24ساعت زمان می‌برد تا علائم آفتاب‌سوختگی به حداکثر خود برسد.

گاهی آفتاب‌سوختگی آن‌قدر شدید است که بیمار باید در بیمارستان بستری شود. در یک مطالعه 10ساله در استرالیا و نیوزیلند از 29هزار و382 بیمار با سوختگی که در مراکز سوختگی بستری شده بودند 167نفر (6/0درصد) ناشی از آفتاب‌سوختگی بوده است، آن هم هنگام ورزش در فضای آزاد یا خوابیدن درآفتاب. 20درصد این بیماران به جراحی نیاز پیدا کرده‌اند و 4درصد در بخش ویژه سوختگی بستری شده‌اند.

آفتاب سوختگی پوست سالمندان

پیشگیری از آفتاب‌سوختگی شامل موارد زیر است:

در سایه بمانید: سایه یک درخت، دیوار یا چتر هم کفایت می‌کند.

لباسی بپوشید که بدن شما را بپوشاند: لباس‌های تیره از پوست بهترمحافظت می‌کنند. لباس مرطوب، نصف لباس خشک محافظت می‌دهد. هر چه الیاف لباس متراکم‌تر باشد، محافظت بهتر است.

از کلاه استفاده کنید: کلاهی بپوشید که دورتادور آن لبه داشته باشد. کلاه‌های حصیری سوراخ‌دار مناسب نیستند. کلاه از جنس برزنت یا پارچه ضخیم با رنگ تیره باشد، بهتر است.

عینک آفتابی بزنید: با این‌کار احتمال مبتلا شدن به آب مروارید یا کاتاراکت کاهش می‌یابد و از پوست حساس و نازک دور چشم شما محافظت می‌شود.

از کرم‌های ضدآفتاب با SPF بیش از 15 استفاده کنید: اگر ماندن شما در آفتاب طولانی است، هر دو ساعت آن را تجدید کنید. باید یک لایه ضخیم از آن را روی پوست بمالید و گوش‌ها و پشت گردن خود را هم ضدآفتاب بزنید. حتی اگر در سایه هم می‌مانید استفاده از ضدآفتاب را فراموش نکنید، چون اشعه ماورای بنفش در سایه هم وجود دارد، ولی شدت آن کمتر است. اگر صورت خود را شستید یا عرق کردید باید ضدآفتاب خود را تکرار کنید. ضدآفتاب برای کودکان زیر شش ماه توصیه نمی‌شود و باید با لباس از آنها محافظت کرد.

این مطلب از منابع زیر تهیه شده است. می‌توانید برای اطلاعات بیشتر به آنها مراجعه کنید.

https://www.cdc.gov/cancer/dcpc/about

Center for Disease control and prevention(CDC)، Cancer، skin Cancer، Sun Safety

Research Letter

May 12، 2021، Sunburn Injuries Admitted to Burn Services in Australia and New Zealand

Siobhan Connolly et al

JAMA Dermatol. Published online May 12، 2021. doi:10.1001/jamadermatol.2021.1110

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *