مراکز نگهداری سالمندان نیاز مهم امروز

نگهداری از سالمندان

مراکز نگهداری سالمندان نیاز مهم امروز

از اول پاندمی کووید- 19 مطابق آمار رسمی، حدود 86 میلیون نفر مبتلا و حدود یک میلیون و 800هزار نفر فوت کرده‌اند که اغلب آنها بالای 65 سال داشته‌اند.

از طرفی، افراد سالمندی که زنده می‌مانند با مشکلات بازتوانی بیشتری مواجه هستند و عوارض بیشتری دارند.

در بازتوانی سالمندان، تیم کامل شامل پزشک، روان‌شناس، کاردرمانگر، فیزیوتراپیست و مددکار اهمیت جدی دارد و مراکزی که بتوانند این خدمات را یکجا ارائه کنند، بهترین موسسات هستند. به همین دلیل روز به روز به خدمات این‌گونه آنها نیاز بیشتری خواهد بود.

از طرفی، شرایط پاندمی باعث بروز مشکلاتی برای این موسسات شده است و دسترسی به آنها برای سالمندان کاهش می‌یابد.

این موضوع، یک پارادوکس ایجاد کرده است. در زمانی که باید بیشترین امکانات بازتوانی برای سالمندان فراهم باشد، بیش از همیشه دسترسی به این مراکز کاهش یافته است و وضعیت بدتر می‌شود. به‌خصوص این‌که مراکز بازتوانی معمولی به درد سالمندان نمی‌خورند زیرا آنها از نظر شناختی، حرکتی و حسی با افراد دیگر جامعه متفاوت هستند.

در کوتاه‌مدت ما باید سعی کنیم همین مراکز موجود را حفظ و از تعطیل شدن آنها جلوگیری کنیم، زیرا آنها جزئی از منابع ما برای مقابله با بحران کرونا هستند. این در حالی است که مراکز توانبخشی سالمندان در سیستم بهداشتی و درمانی ما اولویت نیستند. دولت‌ها باید در این زمینه مداخله کنند وگرنه روز به روز وضع بدتر خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به منبع زیر مراجعه کنید:

The COVID rehabilitation paradox: why we need to protect and develop geriatric rehabilitation services in the face of the pandemic

Stefan Grund، Adam L Gordon، Jürgen M Bauer، Wilco P Achterberg، Jos M G A Schols

Age and Ageing، Volume 50، Issue 3، May 2021، Pages 605–607، https://doi.org/10.1093/ageing/afab009

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *